Plastic Planet Shop
Kodymova 2539/8, Praha 5 - Stodůlky
telefon: 235 315 925
Otevírací doba
Pondělí | po předchozí dohodě |
Úterý | 12-18 hod. |
Středa | 12-18 hod. |
Čtvrtek | 12-18 hod. |
Pátek | 12-18 hod. |
Sobota | zavřeno |
Neděle | zavřeno |
Těšíme se na Vaši návštěvu
obchodní tým Plastic Planet
email: shop@plasticplanet.cz
Pohled do krabičky Messerschmitt Bf 109E-3
Pohled do krabičky Messerschmitt Bf 109E-3
https://www.plasticplanet.cz/novinky-1-1/novinky-brezen-2021/messerschmitt-bf-109e-3.html
Autor: Milan Nes
Historie
Messerschmitt Bf 109 jednoznačně patří mezi nejznámější stíhací stroje 2.světové války a ne-li naprosto vůbec všech dob. Ale jak vlastně tato legenda vznikla? Křest ohněm zažil ve Španělsku, kde naprosto deklasoval své protivníky. V té době se jednalo pravděpodobně o nejlepší stíhací stroj na světě. Následovala druhá světová válka a velmi brzy vyvstala nutnost nahrazení slabých motorů Jumo výkonnějšími – bylo jasné, že by takto nemohla 109 konkurovat Hurricanům a nově nasazovaným Spitfirům. U DB600 nebylo dosaženo požadovaného výkonu, ale s DB601 vznikl již velmi dobrý stroj a tak se zrodil E – Emil. Nyní nám český výrobce Special Hobby přináší pětici Emilů verze E-3, z období druhého roku 2.světové války - bitev o Francii a Británii. Ty se lišily od předchozí verze E-1, vyzbrojené pouze čtyřmi kulomety MG 17 ráže 7,7 mm, masivním posílením výzbroje. Namísto dvojice kulometů v křídlech byla osazena dvojice kanonů MG FF ráže 20 mm. Exportní stroje E-3 zařadili do výzbroje Španělsko, Švýcarsko, Jugoslávie, Rumunsko a Bulharsko. Testovací kusy zakoupila Itálie, Japonsko a trochu paradoxně i Sovětský svaz.
Model
Provedení výlisků je výborné, zcela bez propadlin a s naprostým minimem otřepů. Tenká linka dělení formy se nalézá v místech, kde lze jednoduše odstranit. Čisté jemné rytí. Ve stavebnici jsem nenalezl ani jediný vyhazovač, co by byl nutný začistit.
Nýtování je provedeno na všech dílech rovnoměrně a jemně. Pouze na jedné půlce u kořene křídla jsem našel menší místo, kde možná bude potřeba trochu opravovat – ukáže se po surfu. Počet nýtů jsem nekontroloval, to není můj sport :).
Provedení interiéru je na vysoké úrovni, přímo z krabičky půjde postavit pěkný model a to se můžeme těšit na další doplňky…. Kužel je také velmi precizně proveden.
Překvapením je pak motor, detail, který se opravdu jen tak nevidí u 1/72 tin. Je patrný vznik modelu zmenšením 1/48 tinové předlohy. Po doplnění kabelů bude i přímo z krabičky velmi dobře „koukatelný“.
Kabinka je provedena s velmi dobrou čirostí a rozumnou tloušťkou.
Obtisky mají výborný soutisk a i drobné popisky jsou dobře čitelné. Je škoda, že jsou svastiky dělené, ale to je nutnost doby, ne chyba výrobce.
Návod je přehledný a velmi pozitivně hodnotím jeho barevné provedení, které usnadňuje modeláři orientaci kam použít kterou konkrétní barvu. Barvy jsou uvedeny pouze pro odstíny Gunze C a H.
Výběr kamufláží je bohatý. Od Mölderse, přes K. Wollfa po Bära. Největší problém bude si vybrat jen jednoho…
Výrobce nám rovněž rovnou připravil řadu doplňků. Od „nezbytných“ masek, které nám velmi usnadní stříkání složitého rámování kabinky a kol.
Následují opravdu pěkně provedené výfuky. Takto tvarované koncovky bychom jen velmi obtížně odvrtávali.
Podvozková kola mají i takový detail jako popis velikosti pneu – bez lupy bych si toto nepřečetl, ale po vytažení drybrushem to pěkně oživí podvozek.
Dvojice křídelních kanonů MG FF ráže 20mm je včetně bubnových zásobníků. Zajímavým detailem jsou samostatné krytky na náběžce – které usnadní jejich osazení.
A pomyslnou perličkou na konec je sada vysílačky FuG VII, obsahující i krytku z leptu – díky které dosáhneme její modelové tloušťky. Celek se má vsadit do neupravovaného trupu (pouze se odřízne krytka), tedy na první pohled jednoduché řešení.
Výrobci bych chtěl poděkovat za poskytnutí vzorků. Recenzní stavba bude brzy následovat.
Více se o modelu můžete dočíst zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109
https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-3-t1012