Domů / Novinky / Austratt Fort Coastal Artillery Site
Celkový přehled
PROVOZNÍ INFORMACE

 

Plastic Planet Shop

Kodymova 2539/8, Praha 5 - Stodůlky

telefon: 235 315 925

 

Otevírací doba  

Pondělí           po předchozí dohodě 
Úterý 12-18 hod.
Středa 12-18 hod.
Čtvrtek 12-18 hod.
Pátek 12-18 hod.
Sobota zavřeno 
Neděle zavřeno

 


Těšíme se na Vaši návštěvu 
 

obchodní tým Plastic Planet

email: shop@plasticplanet.cz

 

 

     

Odběr novinek

Austratt Fort Coastal Artillery Site

PlasticPlanet - Austratt Fort Coastal Artillery Site - PlasticPlanet    Modelcollect přinesl na trh neobvyklou stavebnici. Austratt Fort je unikátní věc, stavba byla iniciována Hitlerovou obavou ze spojenecké invaze v Norsku.

Austratt Fort Coastal Artillery Site

Modelcollect 1/72

Modelcollect přinesl na trh neobvyklou stavebnici. Modely velkých diorám a bunkrů byly dosud doménou výrobců sádrových a resinových stavebnic. Navíc pevnost Austratt je unikátem, nikdy bych neřekl, že vznikne v měřítku 1/72 coby stavebnice z plastu. Austratt Fort je unikátní věc.

Jeho stavba byla iniciována Hitlerovou obavou ze spojenecké invaze v Norsku. Navíc jeho stavba souvisí se stažením německých bitevních lodí z Atlantiku na sever. Na počátku války byly lodě Gneisenau a Scharnhorst nejúspěšnější z německé bitevní flotily. Během invaze do Norska připravily Královské námořnictvo o letadlovou loď Glorious, bojovaly úspěšně s HMS Renown a následně během křižácké výpravy na Atlantiku potopily 22 obchodních lodí. Na závěr plavby zamířily do okupovaného francouzského přístavu Brest. Zde se staly terčem mnoha náletů britského letectva. Sice ani jedna z nich nebyla tak poškozena, aby ztratila bojeschopnost, přesto bylo jen otázkou času, kdy se tak stane.

Po potopení Bismarcku unikly německé křižníky a bitevní lodě z kotviště v Brestu přes kanál La Manche a většina z nich zamířila do Norska. Nejhůře poškozený bitevní křižník Gneisenau zamířil do Kielu na opravu, poté co najel na minu. Ke škodám od miny se přidalo poškození trupu po najetí na potopený vrak při vjezdu do loděnic. Během zhruba dvou týdnů se opravy dokončily a loď byla připravena na krátké zkušební plavby. Následovalo odplutí do Norska. Třebaže připravená a vyzbrojená, loď dostala zásah pumou během spojeneckého náletu. Ta způsobila explozi uložené munice a vytržení přední dělové věže z ložiska. Loď se sice povedlo zachránit, vzhledem k velkým poškozením rozhodlo velení o jejím přezbrojení na děla ráže 380 mm ve dvoudělových věžích, tj. výzbroj, kterou měla loď nést podle původních plánů již od samého počátku.

A tak byly zbývající dvě nepoškozené dělové věže z lodě sejmuty a zamířily do Norska samy, bez bitevního křižníku. Poškozená věž byla rozebrána a jednotlivá děla zamířila do Nizozemska. Hitler se obával invaze spojenců do Evropy a domníval se, že jako ideální místo pro ni je Norsko. Na klíčových místech Norska vznikala opevnění podobná Atlantickému valu. Sejmuté věže z Gneisenau se staly součástí takovýchto opevnění – zadní dělová věž pojmenovaná Caesar zamířila do nově stavěného opevnění u obce Austratt, aby chránila vjezd do přístavu Trondheim. Ve skále byly vysekány tunely včetně základny pro věž. Na povrchu byla vytvořena základna z betonu. K tomu byly vybudovány další bunkry a protiletadlová stanoviště. Vše bylo hotovo v polovině roku 1943.

Pevnost do bojů nezasáhla, ani nebyla významněji poškozena. V době studené války ji norská armáda provozovala až do roku 1963. Po jejím ukončení v roce 1991 bylo z místa vytvořeno vojenské muzeum. Modelcollect vytvořil neobvyklou stavebnici. Již sama krabice zaujme. Po jejím otevření vyniknou gigantické rozměry dělové věže. Ta je odstříknuta prakticky celá až na spodní díl v celku. Z plastu máme k dispozici i její základnu a dvě těžká protiletadlová dvojčata Flaku 40 ráže 128 mm, která byla při obraně pevnosti využita. Škoda, že se výrobce nepokusil dodat i dálkoměr, který byl v místě použit včetně netradiční věže. 

Odkaz do e-shopu